Muovikortit ovat kulkeneet pitkän matkan vuodesta 1968, jolloin ensimmäinen muovikortti otettiin käyttöön Suomessa. Edelläkävijä oli tavaratalo Oulussa, jonka asiakkaiden kanta-asiakkuus osoitettiin muovikortilla.
Mahdollisuudet edelläkävijyyteen tänään ovat edelleen olemassa kun korttitoimittajaksi valitaan nykyteknologian hallitseva kumppani. Yhdistä mobiilia, tue kampanjasivulla netissä, käytä lompakkoon paremmin sopivia ohutkortteja, hyödynnä NFC, käytä läpinäkyvää korttia tai koholakattua struktuuria, katkaistavaa kertakorttia tai kolmeen osaan taittuvaa minikorttia. Vai olisiko peruskortti edelleen se kaikkein paras?
Isoja massoja käsiteltäessä korostuu tänä päivänä tietokantojen turvallinen käsittely. Kanta-asiakastietojen vuodoista aiheutuvat vahingot ovat hankalasti rahassa mitattavia, myös maineriskiä on vaikea arvioida. Korttitoimituksien kokonaispalvelu painatuksista yksilöinteihin ja postituksiin tarkoittaa aina tietokantojen siirtoja. Onko osaaminen omassa talossa vai ulkoistettu ratkaisee usein turvallisen lopputuloksen.